Diagnoza

Jest to proces składający się z kilku spotkań diagnostycznych uwzględniających wszystkie sfery rozwoju dziecka. Podczas tych spotkań staramy się zebrać wszystkie niezbędne informacje służące ustaleniu i określeniu charakteru zaburzeń lub ich wykluczeniu.

154A0359

Zespół diagnostyczny stanowią:

  • psycholog
  • pedagog specjalny
  • diagnosta 

w miarę potrzeb inni specjaliści, np. neurologopeda, logopeda, fizjoterapeuta.

Zapisu na diagnozę może dokonywać wyłącznie opiekun prawny

Wywiad z rodzicami odbywa się bez obecności dzieci. Przeprowadzenie wywiadu ma na celu uzyskanie od opiekunów wszechstronnych informacji na temat funkcjonowania dziecka w różnych sytuacjach. W trakcie spotkania omawiane są przede wszystkim następujące sfery:

    • rozwój komunikacji,
    • rozwój motoryczny,
    • rozwój zabawy,
    • rozwój emocjonalny,
    • rozwój relacji społecznych,
    • sytuacja rodzinna,
    • ogólny stan zdrowia dziecka,
    • historia porodu,
    • wstępna ocena integracji sensorycznej.
 Na spotkanie należy dostarczyć całą posiadaną dokumentację dziecka:
    • medyczną,
    • pedagogiczną i psychologiczną,
    • opinie wychowawców i nauczycieli,
    • materiały video zawierające nagrania zachowań dziecka, które mogą być uznane za niepokojące.
Obserwacja prowadzona przez psychologa oraz pedagoga specjalnego, którzy wykonują z dzieckiem zadania ze standaryzowanych testów psychologicznych. Próby są dostosowane do wieku metrykalnego i rozwojowego dziecka. W zależności od potrzeb przeprowadzona jest w ciągu jednej wizyty, ewentualnie może zostać podzielona na dwa krótsze spotkania.
 
Obserwacja może zostać nagrana przez zespół diagnostyczny w celu późniejszej analizy. Tego typu materiały nie są rozpowszechniane ani wykorzystywane do celów innych niż proces diagnostyczny.
Uzupełnienie niezbędnych informacji, omówienie wniosków.
W przypadku jeśli zebrane informacje nie są wystarczające, opiekunowie mogą zostać poproszeni o uzupełnienie dokumentacji poprzez dołączenie opinii innego specjalisty, wyników dodatkowych badań. 

Podczas tego spotkania z rodzicami psycholog lub pedagog specjalny omawia wyniki poczynionych obserwacji, informuje o możliwościach dalszego postępowania diagnostycznego oraz terapetycznego.